STTK: Elinikäisen oppimisen roolia korkeakoulutuksessa vahvistettava
STTK kannattaa duaalimallin positiivisten puolien vahvistamista koulutuksen tehostamisessa.
Työelämän osaamistarpeet ja ammattirakenteet muuttuvat vauhdilla. Rutiinityön osuus vähenee ja korkeaa osaamista edellyttävien töiden osuus kasvaa. Osaaminen on tärkein keinomme menestyä globaalissa kilpailussa, ja korkeakoulutus on avainasemassa tuottamassa uutta osaamista. Pitämällä ovet auki koulutukseen työelämän eri vaiheissa edistämme samalla työllisyyden ja tuottavuuden kasvua.
– Korkeakoulutukseen tehdyt säästöt eivät ohjaa automaattisesti järkevämpään toimintaan. STTK:n mielestä resurssien käyttöä voitaisiin tehostaa vahvistamalla suomalaisen koulutuksen duaalimallin hyviä puolia. Ammattikorkeakouluille ja yliopistoille on omat tarpeensa ja tehtävänsä, ja työelämässä tarvitaan eri tavoin suuntautunutta korkeatasoista osaamista, STTK:n koulutuspoliittinen asiantuntija Riina Nousiainen toteaa.
STTK:n keskeiset korkeakoulupoliittiset teesit:
1. Korkeakoulurakenteiden uudistamisen tulee perustua opetuksen ja tutkimuksen laadun parantamiseen sekä tiiviiseen työelämän kanssa tehtävään yhteistyöhön.
2. Korkeakoulutusta on uudistettava mahdollistamaan vahvat osaamiskeskukset sekä vähentämällä päällekkäistä koulutustarjontaa ja järjestelmän hajanaisuutta. Maantieteellisesti tasapuolinen koulutuspaikkojen jako on syytä säilyttää.
3. Kaikilla toisen asteen opinnot päättävillä on oltava yhtäläiset valmiudet ja mahdollisuus päästä korkeakoulutukseen. Pääsy korkeakoulutukseen on mahdollistettava myös pitempään työelämässä toimineille.
4. Korkeakouluopiskelun on oltava mahdollista kaikille sosio-ekonomiseen taustaan katsomatta. Siksi korkeakoulutuksen tulee olla maksutonta. Opintotukijärjestelmän on tuettava tavoiteajassa valmistumista turvaamalla opiskelijan mahdollisuus kokoaikaiseen opiskeluun.
Perinteisesti suurimmat koulutuspanostukset tehdään ennen työuran alkua. Tämä ei ole kestävä toimintatapa, kun ammattirakenteet uudistuvat ja työurat pidentyvät. Meidän onkin pystyttävä hyödyntämään koko työikäisen väestön osaamispotentiaali nykyistä paremmin koko työuran ajan.
STTK:n keskeiset elinikäistä oppimista koskevat teesit:
1. Korkeakoulujen koulutustarjontaa on laajennettava uudenlaisiin koulutusohjelmiin, jotka tarjoavat koulutetuille aikuisille mahdollisuuden suorittaa korkeakoulututkinto. Ohjelmat on voitava suorittaa työn ohessa tai oppisopimuksena. Aiempi osaaminen on tunnustettava täysimääräisesti, jotta valmistuminen on nopeampaa.
2. Tutkinnoissa tulee huomioida nykyistä paremmin esimies- ja työnjohtotehtävissä tarvittava osaaminen. Esimiestyössä tarvittavaa osaamista on voitava hankkia myös tutkinnon suorittamisen jälkeen avoimessa korkeakoulussa, erikoistumiskoulutuksena tai täydennyskoulutuksena.
3. Avointa korkeakouluopetusta tulee kehittää korkeakoulujen yhteistyönä ja työelämälähtöisinä opintokokonaisuuksina (esim. korkeakouludiplomi). Väylä tutkinto-opiskelijaksi tulee avata kaikille tarvittavan määrän avoimia korkeakouluopintoja suorittaneille.
4. Pitemmällä aikavälillä tarvitaan yksilöille suunnattuja uudenlaisia kannusteita osaamisen kehittämiseen. Tällainen kannuste voisi olla ammatillisen tutkinnon tai korkeakoulututkinnon suorittaneille myönnettävä täydennyskoulutusseteli.